Geoblog.pl    wrubson    Podróże    Azja Południowo-Wschodnia 2008/2009    Hue

Hue

Wietnam
Wietnam, Huế

Jechalismy cala noc slipingowym autobusem do Hue. Ciezko sie spi jak facet co chwila trabi. Hue to dawna stolica Wietnamu. Tu abdykowal jej ostatni krol - chyba w 1945 roku zlozyl urzad Ho Chi Minhomi. Znajduje sie tu wietnamskie zakazane miasto. Wybudowane na poczatku XIX wieku, znajduje sie w oplakanym stanie. Po rewolucji wszelkie stare budynki byly celowo opuszczone i nie zajmowano sie ich renowacja, bo stanowily przezytek feudalizmu. Przykro na to patrzec. Ale gdzie w latach 90-tych miejscowe wladze odkryly, ze to swietny sposob na sciagniecie turystow, wiec ogloszono miasto narodowym skarbem wietnamskim. Uzyskano wpis na liste swiatowego dziedzictwa UNESCO i cos powoli zaczeto z tym robic. Budynki, ktore odnowiono wygladaja bajecznie, ale wiekszosc z nich to ruina. Teoretycznie odtworzono na podstawie zdjec wyposazenie dwoch czy trzech, ale daleko im do tego co wczesniej reprezentowaly. W jednym budynku sa groby krolewskie. W wielu innych budynkach po prostu mieszkaja jacys ludzie, maja warsztaty etc. Do tego jeszcze nonszalancja cieciow, ktorzy tego pilnuja. Na przyklad w budynku, w ktorym nawet nie mozna robic zdjec, siedza i pala pety! Mam wrazenie, ze ten narod niewiele ma wspolnego ze swoja historia. Wiadomo, to biedni ludzie, ktorzy doswiadczyli kliku wojen w XX wieku. Ale kiedys to miejsce musialo byc piekne. Dzis widac tylko slady po tamtych czasach.
W okolicach jest wiele innych zabytkow - grobow krolewskich, starych budowli. Niedaleko jest tez strefa zdemilitaryzowana, gdzie jezdza wycieczki ogladac miejsca slynnych bitew amerykansko-wietnamskich. Nie specjalnie mnie to ciekawi (choc z checia odwiedze tunele w okolicach Sajgonu).
Zdjecia wrzuce pozniej. Przerzucilem foty z kart na dvd, a w tym kompie jest tylko cd. Moj bank zdjec przedwczoraj odmowil wspolpracy :(